Ehdotan, että
- Tampereen kaupunki toteuttaa vuoden 2009 alusta alkaen tai viimeistään syysaikataulukauden alusta 2009 vähintään 2 vuotta kestävän joukkoliikennekokeilun, siten että
- valitaan liikennetutkimusten perusteella 4-6 linjaa, joilla on todettu työmatkaliikenteen olevan määrällisesti suurinta (esim. linja 16, linjoja etelään ja pääsuuntana itä)
- näillä linjoilla ei maksukortista veloiteta matkamaksua aikaväleillä 05.00 – 08.00 ja 14.30 – 17.30
- valmistaudutaan lisäämään riittävästi vuoroja, kun matkustajamäärät nousevat
- valmistaudutaan kokeilun kuluessa henkilöautoliikennettä kevyesti rajoittaviin toimenpiteisiin (esim. Hämeenkadun sulku näinä aikaväleinä).
- Tampereen kaupunki ryhtyy pikaisella aikataululla suunnittelemaan ja toteuttaakseen mahdollisimman nopeasti muutamia keskeisiä pikaratikkalinjoja pintaratkaisuna (hyvä esimerkki löytyy mm. Bordeaux’sta).
Perusteluksi esitän lyhyesti
a. silmäilleeni Tampereen karttaa – sijainti järvien välissä kapealla kannaksella,
b. että olen kerännyt kokemuksia 20 v. asuessani Lentävänniemessä ja tehdessäni työmatkat bussilla Härmälään ja Hatanpäälle sekä viimeiset vuodet Armonkalliolta henkilöautolla Murikka-opistoon ja erityisesti takaisinpäin.
c. autoliikenteen osuuden ilmastonmuutosta aiheuttavista kaasupäästöistä olevan merkittävä ja vähäisimmin panoksin alennettavissa.
d. Tampereen kauniin kaupunkikeskustan kuuluvan ihmisten tilaksi eikä henkilöautojen liikunta- ja seisontapaikaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti